پایگاه بصیرت افزایی اَهلُ البَصَرِ

وَ لا یَحمِلُ هَذَا العَلَم اِلّا اَهلُ البَصَرِ و الصَّبر

پایگاه بصیرت افزایی اَهلُ البَصَرِ

وَ لا یَحمِلُ هَذَا العَلَم اِلّا اَهلُ البَصَرِ و الصَّبر

حضرت امیرالمؤمنین در جنگ صفین فرمود: «وَ لا یَحمِلُ هَذَا العَلَم اِلّا اَهلُ البَصَرِ و الصَّبر». این پرچم را کسانی میتوانند بلند کنند که اولاً بصیرت داشته باشند، بفهمند قضیه چیست، هدف چیست؛ ثانیاً صبر داشته باشند. صبر یعنی همین استقامت، ایستادگی، پابرجائی.
حضرت امام خامنه ای، ۸۷/۵/۹

نماز بر میت منافق

پنجشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۵۲ ق.ظ

تاریخ صدر اسلام(1)


۱۹ دی ماه سال ۱۳۹۵، اکبر هاشمی رفسنجانی، در گذشت. نام وی به عنوان یکی از چهره های مطرح انقلاب اسلامی ایران ثبت است، اما در سالهای آخر عمر خود، موضع گیری هایی از خود نشان داد که نه تنها چهره انقلابی خود را خراب کرد، بلکه سعی در اصلاح هم ننمود، به طور مثال همواره نوع تعامل و ارتباط وی با مجرمان و متهمان فتنه های سال 88 و نیز حمایت وی از آنان علامت سوال بزرگی در ذهن دوستداران انقلاب و رهبری ایجاد کرده بود.

پس از مرگ وی در سال ۱۳۹۵، نماز میت او را رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه ای خواندند. عده ای، این اقدام رهبر معظم انقلاب دلیل بر خوب بودن رفسنجانی گذاشتند و برای عده ای هم علامت سوال ایجاد شد که چرا برای رفسنجانی که مشکلات زیادی داشته، رهبر معظم انقلاب نماز گزاردند؟


در اینجا ذکر ماجرایی از تاریخ صدر اسلام مفید خواهد بود.

عبدالله بن ابی، رئیس منافقان مدینه

عبدالله فرزند ابی بن سلول، کنیه اش ابوحباب و از مردم قبیله خزرج و ساکن مدینه بود.

 پیش از هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به مدینه، دو طایفه بزرگ این شهر همواره در حال جنگ و اختلاف بودند؛ اما سرانجام به توافق رسیده بودند که عبدالله بن ابی را فرماندار مدینه کنند و همگی بر فرمان او گردن نهند. حتی بنا به روایتی، تاجی نیز برای او آماده کرده بودند؛ اما با مسلمان شدن بسیاری از مردم و هجرت رسول خدا به این شهر، همه مردم گرد پیامبر جمع شدند.

این مسئله برای عبدلله بن ابی بسیار سخت بود. با این حال، عبدالله به ناچار اظهار مسلمانی کرد؛ اما هرگز در درون دل خود به رسول خدا ایمان نیاورد و همواره موجبات آزار پیامبر را فراهم می‌کرد. گاه تصمیم به اخراج پیامبر از مدینه می‌گرفت، گاه نقشه قتل او را می‌کشید و گاه در برابر دستوراتش ایستادگی می‌کرد.

سوره منافقون و آیات بسیار دیگری که در مذمت منافقان نازل شده اشاره به رفتار و کردار او دارد. [۱]

استغفار پیامبر و نماز ایشان بر میت عبدالله بن ابی

و عَبْدُاللهِ بْن‌ اُبَی‌ّ در چند شب‌ مانده‌ به‌ آخر ماه‌ شوّال‌ مریض‌ شد؛ و در ذوالقعده‌ بمرد؛و مرض‌ او بیست‌ شب‌ طول‌ کشید. و رسول‌ خدا صلّی‌ الله علیه‌ و آله‌ وسلّم‌ در این‌ مدّت‌از او عیادت‌ می‌نمودند. [۲]

چون عبدالله بی ابی بن سلول مرد، فرزندش عبدالله از پیامبر صلّی الله علیه و آله خواست که پیراهنش را به او بدهد تا پدر خود را در آن کفن کند. پیامبر صلّی الله علیه و آله پیراهنش را به وی داد. سپس از حضرت درخواست کرد که برای پدرش استغفار کند و بر او نماز گزارد. [۳]

اقدام حضرت پیامبر برای استغفار و نماز، مخالفت و اعتراض شدید یکی از افراد را در پی داشت که حضرت رسول بر او نهیب زده و او را دور کردند و پس از سماجت اوکه مثلا گفت مگر خداوند تو را از استغفار بر انان نهی نکرده که حضرت فرمودند: 

"همانا خداوند متعال مرا مخیر گذاشته است و فرمود:

اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعینَ مَرَّه."  [۴]


از این ماجرای تاریخی نتیجه گرفته میشود ؛

۱- نماز بر میت یک فرد حتی توسط رسول خدت، نه تنها دلیل بر خوب بودن وی نیست.

۲- فرضا که رفسنجانی منافق هم باشد، حضرت امام خامنه ای، به سیره رسول خدا عمل کرده اند.

۳- برخی مقدس نما ها که به ولی خدا و حاکم بر جامعه اسلامی اعتراض میکنند، باید بصیرت خود را  افزایش بدهند نه اینکه عمل ولی جامعه را با فهم ناقص خود قضاوت کنند.


در نوشته هایی دیگر، دلایلی از رفتار حضرت رسول با عبدالله بن ابی و رفتار امام خامنه ای با هاشمی رفسنجانی و احوالات  او خواهیم پرداخت.


[۱] دانشنامه رشد

[۲]علامه طهرانی، امام شناسی، جلد ۱۰

[۳]صفحاتی از زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم

[۴]همان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی